Sport-reportage: Strong Viking – Hills Edition @ Spaarnwoude

Afgelopen zaterdag 21 mei 2016 deden wij mee aan de Strong Viking Run in Spaarnwoude. Deze hills editie trok meer dan 7000 bezoekers naar het mooie recreatiegebied van Spaarnwoude.
miljuschka
Het terrein en de indeling had wat weg van een festival. Er waren namelijk ook genoeg food & drink stands voor de toeschouwers, dus dit was wel leuk en goed geregeld.niels3Viking; Niels Kooijman
We vroegen Niels Kooijman om namens Exceptional Men mee te doen aan de 13k van de Hills Editie. Exceptional man, Niels, nam de uitdaging aan. Niels had hiervoor nog nooit meegedaan aan een obstakel run, dus dat maakte het extra spannend en avontuurlijk.

De voorbereidingen
“Ik fitness nu al sowieso een aantal jaar standaard drie of vier keer in de week. Toen ik voor de Vikingrun werd uitgenodigd, heb ik mijn schema omgegooid van zwaar naar meer high intensity training (à la crossfit). Daarnaast ben ik er twee keer in de week bij gaan hardlopen. Het rennen heb ik in 2 maanden langzaam opgebouwd naar 13km.” ,aldus Niels. Naast de fysieke voorbereiding, heeft Niels natuurlijk ook zijn baard extra laten groeien, voor de echte ruige viking look!discoveryVoeding
Niet geheel onbelangrijk, de juiste voeding vooraf aan de run. Niels vertelt over zijn voedingschema; “Ik heb de dag ervoor 2,5 liter bronwater gedronken en twee avondmaaltijden gegeten (aardappelen en pasta), zodat er genoeg vocht en energie in me lichaam zat op de dag van de run. In de ochtend, 3 uur voor de start: havermout, fruit en 2 broodjes ei. Tot slot, 1 uur voor de start een energybar.”
niels5

De run 19K / Beast
“Ik had me oorspronkelijk aangemeld voor de run van 13 km, maar ik werd ingedeeld voor de 19 km run. Een aardig verschil! – maar gelukkig goed te doen. Het parkour was heel professioneel aangelegd, onderweg waren er rustpunten met eten en drinken en natuurlijk dankzij de support van “mede-vikings” was de 19 km dichter bij dan verwacht. Achteraf ben ik blij dat ik de 19 km ipv de 13 km heb gedaan. Dit is dan ook zeker voor herhaling vatbaar.”start finishNazorg tips
Zorg dat je na een dergelijke run, niet veel gepland hebt, hoogstens een sportmassage of een heerlijke wellness-arrangement. Denk ook aan gezonde en proteïnerijke voeding voor het herstel van je spieren en aanvullen van je energie.Niels4Tip voor de deelnemers aan de run
Tot slot nog een gouden tip van Niels, probeer de obstakels van te voren online even te bestuderen. Zodat je tijdens de run weet wat je bij elke obstakel moet doen. Soms kun je dat nog afkijken bij je voorgangers, maar anders is dat niet altijd even duidelijk.  Zeker als het je eerste keer is.

Tip voor de toeschouwers
Ook het plattegrondje voor de toeschouwers was niet altijd even duidelijk, waardoor je niet gemakkelijk de juiste obstakels kon vinden om degene die je support tijdens zo’n run te kunnen volgen. Er stonden namelijk ook geen duidelijke nummers bij de obstakels wat het extra lastig maakte.

Buiten die kleine puntjes vonden wij het een geslaagde event zowel op organisatievlak als op het gebied van onze sportieve prestatie van Niels. Petje af daarvoor en ‘Oorah’!

______________________________________________
Strong Viking info
Voor meer info over de Strong Viking runs of om jezelf meteen in te schrijven kun je terecht op hun website.